Verslag reis naar Sevilla

22-03-2019

Dag 1

Het is donderdag 14 maart, nog geen 9 uur maar we zijn er allemaal dus daar gaan we dan .... op naar Sevilla! Zowat iedereen zit om 8.30 uur in de bus, maar de twee die om de hoek wonen waren er nog niet. Onze chauffeur is Pepe, hij heeft een mooie ruime bus bij zich en vooral, ook niet onbelangrijk, prachtig weer.

We gaan een stukje over de kustweg en dan bij Altea la Vella de peaje op voor het snellere werk. Afgesproken wordt om bij Crevillente te stoppen voor de koffie en een plaspauze en we zijn er net op tijd; na ons valt een bus vol Japannertjes binnen en die willen hetzelfde. Daarna snel de bus weer in en verder naar Guadix voor de lunch.

Even lijkt het een vreemde mystieke reis te worden, want ineens verschijnt er een spontane tattoo op het hoofd van Kees den Exter........... gelukkig verdwijnt deze ook weer vanzelf!

Bij Guadix gebruiken we de lunch in Abades, lekker op het terras in de zon. We besluiten hier op de terugweg niet te lunchen, we zoeken wel iets anders. Na een uurtje stappen we weer bij Pepe in de bus en niet veel later zien we de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada. Het hoogste punt dat wij in de bus bereiken is 1.380 meter.

Om een uur of vier stoppen we nog een keer voor koffie etc. en daarna door naar Sevilla waar we om een uur of zes in Hotel Don Paco aankomen.

Svetlana en Heleen krijgen een stapel sleutelkaarten om uit te delen zonder dat er een paspoort aan te pas komt. Iedereen verdwijnt naar zijn kamer om zich op te frissen en om de koffers uit te pakken. We spreken af om 20.00 uur te gaan dineren

Ruim voor die tijd zit iedereen al in de bar achter een drankje, die hebben we verdiend!!

Dag 2

De volgende dag hebben we 'vrij' tot 14.30 uur. Sommigen gaan winkelen, anderen slenteren door de stad of zoeken een terrasje op en weer anderen gaan op bezoek in het Alcazar of de kathedraal.

Daarna lopen we door de Judería, via het Alcazar en de Kathedraal gaan we weer de bus in die ons voor de deur afzet.

Om 14.30 uur is onze Nederlands sprekende gids Marie er, en samen met Pepe maken we eerst een rit door de stad en maken we daarna een wandeling.

We stoppen bij Plaza d 'España voor een uitleg en foto's.

Om 20.00 uur gaan we weer allemaal eten met daarna nog een afzakkertje in de bar.

Dag 3

Op dag 3 gaan we om 9 uur op fieldtrip naar Las Minas de Rio Tinto en El Rocío in de Doñana, iedereen zit ruimschoots op tijd in de bus en de laatste die instapt wordt met gejuich ontvangen ... Pepe we kunnen vertrekken!

De route naar Rio Tinto, deels binnendoor, is prachtig. Als we aankomen is er wat verwarring over het wat en wanneer en lijkt het alsof we geen tijd zullen hebben om te lunchen. Dit is echter geen optie, er zijn mensen die op tijd moeten eten. Gelukkig vinden Marco (de gids) en Pepe een gaatje voor een hapje. We gaan eerst huis nr 21 bezoeken, nemen dan het treintje dat door de oude mijn loopt, daarna het museum, dan een hapje eten en als laatste brengen we een bezoek aan de nog werkende mijn.

Dan is het tijd om weer in de bus te stappen voor ons bezoek aan El Rocío, het dorp in de Doñana waar in het Pinksterweekend wel 1 miljoen mensen naar toetrekken op bedevaart. Het dorp kent geen verharde wegen, alleen maar zandwegen......

Het is er een drukte van belang, mannen op paarden, karren met muilezels en/of muildieren en veel wandelende bezoekers.

Na een uurtje de bus weer in en terug naar Sevilla voor een opfrisbeurt, diner en een borreltje.

Dag 4

Op de 4e dag vertrekken we on 9.30 uur naar Cordoba en onze gids Isabella vangt ons op bij de parkeerplaats van de bus. Pepe zal zorgen dat de koffers in het hotel komen en wij gaan aan de wandel...... maar eerst koffie graag!

Met 'enige' vertraging kan Isabella ons dan rondleiden in de oude stad van Cordoba waarover zij ons veel informatie geeft. Om 13.00 uur is het tijd voor lunch en wat vrije tijd. Om 16.00 uur komt onze gids terug om ons rond te leiden in de Mezquita.

Hierover kan ik alleen maar zeggen; moet je zelf zien is niet uit te leggen zo mooi!  Ook vandaag om 20.00 uur diner, een drankje en dan naar bed.

Laatste dag

Na het ontbijt vertrekken we gezamenlijk naar de bus, die staat een stukje verderop, maar eerst nog een groepsfoto op de Romeinse brug in de stralende zon.

Dan is het tijd om terug te gaan naar Calpe.

We rijden via een prachtige route binnendoor naar Guadix. Pepe heeft daar een restaurant gevonden in een grotwoning waar we kunnen lunchen. Om ca 11.45 uur zijn we in Guadix en hebben we eerst 1 ½ uur de tijd om rond te lopen, koffie te drinken, een terrasje te pakken of met het treintje mee naar de grotwoningen.

Daarna is het lunch time!!!!!

Als we om 16.00 uur weer vertrekken is het muisstil in de bus, siësta tijd zou je denken.

Om 18.00 uur stoppen we een laatste keer voor koffie en plaspauze net voorbij Murcia en dan door naar Calpe waar we om 20.00 uur aankomen. Voordat we de bus uitstappen eerst nog een muchas gracias, een applaus en een fooi voor chauffeur Pepe die zo goed voor ons heeft gezorgd. Dan grijpt iedereen de koffer, wordt er hier en daar gezoend en gaan we naar huis.

Bedankt allemaal voor jullie fijne gezelschap en de enorm leuke tijd die we samen hebben gehad.